Je website is je belangrijkste communicatiemiddel. Maar bij zakelijke websites komt gemiddeld 95% van de bezoekers niet meer terug. Door content aan te bieden waarin je jouw kennis en kunde deelt, zorg je ervoor dat je gevonden wordt. Maar wat zijn nu de meest effectieve manieren om deze waardevolle content zichtbaar te maken?
Je website is het belangrijkste communicatiemiddel. Het is de centrale hub waar vrijwel alle content op staat of langsgaat. Zorg ervoor dat je website voldoet aan de verwachtingen van je bezoeker. Dit doe je bijvoorbeeld met een snelle laadtijd, gebruik van de juiste zoekwoorden, met een heldere paginastructuur en door een doel op iedere pagina te hebben. Bijvoorbeeld een button waarmee klanten contact op kunnen nemen of een document dat ze kunnen downloaden.
De zoektocht van je klant begint vaak in Google. Zorg daarom ervoor dat zoekers jouw content daar vinden. Dit doe je door de juiste zoekwoorden te gebruiken en afbeeldingen of video’s te plaatsen. Kies daarbij niet voor generieke zoektermen, het is vrijwel onmogelijk om daarop gevonden te worden. Gebruik in plaats daarvan liever drie of meer zoekwoorden. De kwantiteit van je bezoek is lager, maar de kwaliteit van de bezoekers aan je website schiet omhoog.
Zakelijk gezien is LinkedIn het meest gebruikte medium, hoewel LinkedIn steeds meer gevuld wordt met niet-zakelijke berichten. Op LinkedIn kun je zelf content plaatsen, content van anderen interessant vinden en delen en je mening geven. Slideshare is het zusje van LinkedIn waarop je presentaties, documenten en artikelen plaatst. Niet bij iedereen bekend, maar de zoekmachines weten de inhoud altijd goed te waarderen. Welke andere social media je inzet is niet alleen afhankelijk van waar jouw doelgroep zit, maar ook wat bij je past.
Dit is het meest waardevolle middel. Je klant geeft jou namelijk toestemming om iets te sturen. Zorg er dan wel voor dat je relevante informatie geeft en dat de frequentie aansluit bij zijn verwachtingen. En wees niet teleurgesteld wanneer hij je e-mail niet gelezen heeft: waarschijnlijk heeft hij je bedrijfsnaam en afzender toch gezien. Een serie relevante e-mailnieuwsbrieven zijn ook heel effectief als opvolging na deelname aan een beurs.
Glimmende brochures. Direct mail. Opvallende flyers. Ansichtkaarten. Je ziet het steeds minder. En dat is logisch, want online zijn de mogelijkheden veel groter, beter meetbaar en bovendien goedkoper.
En daar ligt nu juist een kans.
Want hoe val je op? Laat je bedrijfsbrochure eens herschrijven. Schrijf dan niet over je diensten en producten, maar laat je medewerkers vertellen over de problemen die zij oplossen en voor welke klanten zij werken. Laat het drukken en noem het een kennisdocument.