Met internet hebben klanten een belangrijke troef in handen gekregen: zij hebben toegang tot veel informatie. Hoe ga je als bedrijf om met deze kennis en macht van je klant? Verkopers zijn hun voorsprong in kennis kwijt, maar jouw specialisten niet. Lees in dit blog waarom het delen van kennis zo belangrijk is.

Je klant is op zoek naar jouw kennis

Al vroeg in het koopproces is je klant op zoek naar informatie om zijn probleem op te lossen. Bij deze zoektocht vraagt hij collega’s om raad, leest vakbladen en gebruikt hij zoekmachines. Het zou mooi zijn wanneer hij dan een blogartikel van jou vindt. En wat dacht je van potentiële klanten die je hebt gesproken? Die gaan daarna online op zoek naar jouw kennis.

Kennisdelen met contentmarketing is duurzaam

Kennisdelen in de vorm van content is een duurzame strategie.

  • Vergelijk het eens met online adverteren, waarbij het effect direct stopt wanneer je budget op is.
  • Of met adverteren in een vakblad met dalende oplages.
  • Of met telefonische verkoop, waarbij je de juiste persoon op het voor jou juiste moment wilt spreken.

Met contentmarketing help je je klant op een vriendelijke manier zonder te storen.

Vanaf met 2018 vervalt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Koude bellers (coldcalling) hebben dan nog maar twee ingangen bij een bedrijf: via de centrale telefoniste en via telefoonnummers die online staan. Ook de regelgeving rond e-mailmarketing wordt aangescherpt. Lees hier meer over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Inleven in je doelgroep

Voordat je content gaat maken moet je een goed beeld hebben van de verschillende doelgroepen.

  • Van welke problemen liggen zij wakker?
  • Naar welke kennis zijn zij op zoek?

Een gezamenlijk bedrijfsprobleem wordt verschillend ervaren: controllers, HR-functionarissen en productontwikkelaars kijken ieder op hun eigen manier naar een oplossing. Waar heeft jouw doelgroep mee te maken?

Contentmarketing: deel je kennis, je klant is ernaar op zoek 1

Delen van kennis kan op verschillende manieren. Het publiceren van klantverhalen is waardevol, maar niet voldoende. Jouw klant is ook op zoek naar kennis en ervaring over problemen en uitdagingen waar hij mee te maken krijgt. Hij is nieuwsgierig naar jouw visie op trends, noviteiten en ontwikkelingen. Door deze kennis te delen bouw je aan een duurzame relatie.

Geef in je content oplossingsrichtingen aan

Geef mogelijke oplossingen voor de vraagstukken van je klant. Door kennis en ervaring te delen maak je het verschil en help je jouw potentiële klant bij zijn keuzeproces. Geef daarbij ook een voorbeeld dat niet heeft gewerkt. Door verkeerde keuzes te benoemen, wordt de waardering dat je deze informatie deelt alleen maar groter.

Wil je meer weten over het moderne zakelijke aankoopproces? Download dan de brochure: Klanten… ze weten je te vinden.

 

Banner brochure station zeeland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *