Je website is tegenwoordig je belangrijkste communicatiemiddel. Bezoekers weten je website te vinden via zoekmachines, door direct het adres in te typen of via social media. De zoektocht van een klant die op zoek is naar informatie begint vaak online, bij een zoekmachine. Maar hoe zorg je dat deze bezoeker op jouw website terecht komt? En wat wil je dat hij ziet en gaat doen? Kortom: wat is de functie van een website voor jouw bedrijf?
Welk doel heb je met je website voor ogen? Veel bedrijven hebben meerdere doelstellingen met hun website. Online is veel mogelijk, maar tegelijkertijd is dit de kracht en de zwakte van een website. Want wanneer je verschillende doelstellingen hebt, is de kans groot dat je niet alle doelstellingen haalt.
In de praktijk betekent dit dat de functie van je website blijft hangen in de rol van een visitekaartje voor je bedrijf. Terwijl er zoveel meer mogelijk is…
Het doel van een website verschilt per bedrijf. De meeste websites zijn online brochures die been overzicht geven van alle diensten en producten die het bedrijf te bieden heeft.
De meeste websites zijn online brochures die bedrijven in beeld brengen en een overzicht geven van diensten en producten die het bedrijf te bieden heeft.
Daarnaast zijn er ook websites die duidelijk inspelen op de informatiebehoefte van klanten, omdat bezoekers een bedrijf weten te vinden voor hun probleem of vraag. En die bezoekers kunnen nieuwe, maar ook bestaande klanten zijn.
Op hoofdlijnen heb je bij online marketing vier verschillende doelen. Bij al deze doelen is je website het belangrijkste communicatiemiddel. Hieronder zie je de vier verschillende functies van een website.
Online maak je het verschil door de doelen 2, 3 en 4 ook in te zetten. Hebben medewerkers van jouw bedrijf veel specialistische kennis? Deel deze kennis dan online, want je klanten zijn er naar op zoek! Dit kan bijvoorbeeld door regelmatig te bloggen, waarbij jouw bedrijf als deskundige gezien wordt. De informatie die je op je website plaatst, helpt de klant verder in zijn zoektocht naar relevante informatie. Zo kom je onder de aandacht van nieuwe klanten en blijf je op het netvlies van je bestaande klant. Hierdoor versterk je de online vindbaarheid van je bedrijf.
Lees meer over de rol van contentmarketing >
Websites van veel bedrijven komen vaak niet verder dan het doel om online aanwezig te zijn. Dit geeft jou de mogelijkheid om directe voorsprong op de concurrentie te nemen door je website in te zetten om meer en loyalere klanten te krijgen!
De volgende zaken zijn bij online zichtbaarheid belangrijk:
Overigens heb je daarvoor een website nodig waarbij de focus ligt op vindbaarheid, navigatie en interactie. En minder op vormgeving en animatie.
Kennis delen in de vorm van content is natuurlijk niet het einddoel van je website. Je wilt uiteindelijk meer en loyalere klanten via je website krijgen. Doordat je kennis in de vorm van content plaatst, wil je een bezoeker zo ver krijgen interactie aan te gaan. Dit gebeurt vaak via een contactformulier, offerteaanvraag of een inschrijving. Op deze manier laat een bezoeker zijn of haar gegevens achter en geeft permissie om informatie te blijven ontvangen tijdens het koopproces. Bijvoorbeeld door het sturen van gerichte e-mailings, het aanbieden van een workshop, bijwonen van een evenement of door het aanbieden van gedrukte of online kennisdocumenten.
Uiteindelijk neemt een nieuwe klant een beslissing in het koopproces. Het bedrijf dat op een transparante manier kennis deelt, heeft daarbij inmiddels een voorkeurspositie gekregen. Want met relevante kennis heb je bijgedragen aan de oplossing voor het vraagstuk van de klant. En je bestaande klant ziet dat je op de hoogte bent van de ontwikkelingen op zijn vakgebied! Zo ben je niet alleen online aanwezig, maar krijg je via je website meer en loyalere klanten.