De taart moet nog een kwartier in de oven staan. Een prachtige appeltaart met grote Goudrenetten, natuurlijke kruiden en deeg zonder toevoegingen. Noem het een biologische appeltaart. Eerlijk en natuurlijk. De geur dringt de kamer binnen. Het is nu wachten op het goudbruine korstje.

“Doe er nog een extra schep suiker in en zet de oven wat hoger, dan is ‘ie eerder klaar!”

Weg is de voldoening van twee uur in de keuken staan. Met één opmerking is de taart geen biologische taart meer, maar een anoniem plastic bakje uit de koeling van de supermarkt met daarin een bruingele gelei.

Voor het bakken van een taart moet je geduld hebben. Nadenken over de ingrediënten en de bereidingswijze en daarna het mooiste: het wachten, terwijl de oven het tot een mooi en smakelijk geheel maakt.

Marketing en geduld

Voor marketing geldt hetzelfde: er bestaat geen gouden succesformule om snel resultaat te halen. Online heeft ervoor gezorgd dat gedrag meer meetbaar is geworden, hieraan zijn tegenwoordig veel suikers en andere hulpmiddelen toegevoegd. En de oven? Die maakt de laatste jaren overuren op de hoogste stand.

Geduld bij het rijzen

Laatst had ik een gesprek met een klant, hij was overtuigd van kennisdelen als marketingstrategie. Geen contentmarketing met toegevoegde hulpmiddelen en veel suiker, maar de pure smaak. Relevante informatie geven en kennisdelen, daar gaan we op inzetten. En ja, hij wist dat ze kozen voor een strategie die waarschijnlijk niet direct zou renderen, maar transparant en eerlijk is. Marketing als bedrijfsfilosofie en met een duurzaam karakter.

Na de inventarisatie welke problemen en kansen zijn doelgroep heeft, gingen we aan de slag met een taakverdeling en een planning. Het eerste blog werd al snel aangeleverd door een specialiste op haar vakgebied. Vlot geschreven – met een natuurlijke samenstelling – en volledig herkenbaar voor een klant.

Nu nog redigeren, optimaliseren en een authentieke afbeelding erbij. Klaar om online te plaatsen en te wachten tot bezoekers en zoekmachines het bericht op zouden pikken. Maar eerst nog even langs de directeur…

"En doe er ook wat van Cialdini in" 1

“Doe er ook wat van Cialdini in”.

Het was alsof de taart uit de oven kwam en direct instortte. Die taart met natuurlijke ingrediënten. Gemaakt terwijl iedereen kon zien hoe deze in de keuken bereid werd. En dan vragen om extra ingrediënten, dat is een gemiste kans.


Zes principes van Cialdini

Psycholoog Robert Cialdini beschreef in de jaren ‘80 zes principes waarmee mensen beïnvloed worden. In zijn boek zegt hij dat beïnvloeding van mensen geen geluk of magie, maar psychologie is. De zes principes van Cialdini zijn:

  1. Wederkerigheid
  2. Commitment en consistentie
  3. Sociale bevestiging
  4. Sympathie
  5. Autoriteit
  6. Schaarste

(In mijn trainingen gebruik ik de website van booking.com om voorbeelden te laten zien).


Er is niets mis om na te denken hoe je iedereen over je taart laat praten. Of te hopen op een goede beoordeling. Of door te zeggen dat je er maar één per week bakt. Of door een taart weg te geven aan iemand die op zoek is naar een natuurlijke taart.

Maar doe er dan achteraf geen extra scheppen suiker in, dat doet afbreuk aan je taart. En je schept verkeerde verwachtingen. Ik adviseer klanten om vooraf goed na te denken welke ingrediënten de smaakbeleving kunnen aantasten. Want een taart die met liefde is bereid, eerlijke ingrediënten bevat en die rustig in de oven gebakken is… verkoopt zichzelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *