Inbound recruitment

Werknemers oriënteren steeds meer online en zijn daarbij op zoek naar een passende baan bij een bedrijf waar ze al veel van weten en waar ze zich thuis gaan voelen. Door op een transparante manier kennis te delen zorg je ervoor dat je potentiële werknemers enthousiasmeert, inspireert en uiteindelijk aantrekt. Dit heet inbound recruitment.

Transparantie is tegenwoordig meer een voorwaarde dan een vraag. Met inbound recruitment zorg je ervoor dat potentiële medewerkers je als werkgever weten te vinden. En het werkt ook de andere kant op: door content van en voor medewerkers te delen krijg je meer loyale en nieuwe klanten.

Wil je meer en loyalere klanten? Deel dan je waardevolle kennis, zodat klanten je weten te vinden. Lees hier meer over deze inbound marketing strategie.

Marketing en HR trekken samen op

Om structureel de beste medewerkers aan te kunnen trekken, werken recruiters en marketeers steeds vaker samen. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een speciale werkenbij-website, het maken van relevante content, schrijven van sprekende vacatureteksten of door storytelling.

De voordelen van inbound recruitment

Je kunt natuurlijk adverteren op vacaturesites en krantenadvertenties plaatsen, maar met inbound recruitment bereik je een veel langduriger effect:
  • je kunt vaak werven tegen minder kosten
  • kennis delen versterkt de loyaliteit van je medewerkers
  • het verbetert de online vindbaarheid van je vacatures
  • het is een duurzame manier van werven
  • uiteindelijk trek je kandidaten aan die een betere match met je bedrijf hebben

stappenplan inbound recruitment

Waar moet je rekening mee houden?

Houd er rekening mee dat inbound recruitment een methodiek van lage adem is, gemiddeld duurt het een jaar voordat je resultaten gaat merken. Ook zul je moeten investeren in de productie van content. Voorwaarden zijn:
  • je bedrijf en medewerkers willen transparant zijn
  • je bereid moet zijn om je kennis te willen delen
  • dat inbound recruitment een integrale aanpak is door alle medewerkers

"Als je niet transparant bent, moet je de hele dag nadenken"

In de praktijk zie ik dat inbound recruitment heel krachtig kan zijn. Deze strategie vergt wel een lange aanloop. Maar uiteindelijk merken mijn klanten dat de kwaliteit van sollicitanten veel hoger is, dat ze veel tijd besparen bij gesprekken en dat de match van nieuwe werknemers veel groter is dan bij andere vormen van recruitment.

Wil je weten of inbound recruitment iets voor jouw organisatie kan zijn? Neem dan contact met mij op, ik deel graag mijn kennis en ervaringen met je.

Maakt content met een plan.
(Ook voor bedrijven buiten Zeeland)

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram