Inbound marketing en marketing automation

Voor je inbound marketing strategie zet je verschillende kanalen in, zoals social, website en e-mail. Er zijn softwarepakketten beschikbaar die deze kanalen monitoren en waarbij je leads geautomatiseerd kunt opvolgen. De bekendste zijn Hubspot, SharpSpring, Act-On en Marketo. In de basis is een marketing automationpakket een e-mail marketingpakket met daarbij vaak zeer uitgebreide functionaliteiten.

Een marketing automationpakket is geen doel op zich, maar een middel om je doelen te bereiken. Daarbij werk je altijd vanuit een strategie, waarbij je je proces optimaal inricht en waarbij je de juiste mensen nodig hebt voor de uitvoering.

inbound marketing en marketing automation

Het voordeel van marketing automation software is dat het bruikbaar is voor al je online marketinginspanningen. Een voorwaarde is dat je eerst je basis in orde moet hebben, voordat je een pakket aanschaft. De basis om te beginnen met marketing automation betekent dat je voldoende content beschikbaar hebt en je salescollega’s moeten weten wat van ze verwacht wordt.

De basis om te beginnen met marketing automation is dat je voldoende content beschikbaar hebt en dat je salescollega’s weten wat van ze verwacht wordt.

Sommige inbound marketeers vinden dat je de regie van het aankoopproces volledig bij de klant neer moet leggen. Alle content moet daarbij vrijgegeven worden: niet verstopt achter (minstens) een e-mail adres.

Ook het geautomatiseerd versturen van e-mailings op vooraf ingegeven tijdstippen (if-else) vinden zij niet passen bij de duurzame inbound-gedachte. Klanten weten je toch wel te vinden, zeker wanneer je relevant bent, vinden zij. Dit is een afweging die voor ieder bedrijf verschillend is, het ligt eraan welke doelen je wilt bereiken en op welke termijn.

Marketing automation of losse tools?

Wanneer je werkt in een branche met maatwerkoplossingen, zoals adviesdiensten, dan is het rendement van een marketing automation pakket vaak lager dan bijvoorbeeld bij een productiebedrijf. Je kunt ook kiezen om te werken met losse tools, zoals IP-trackers en e-mail marketingsoftware met landingspagina’s. Welke keuzes je maakt, hangt af van je doelen en je budget.

Station zeeland helpt je bij marketing automation (of losse tools) en met het maken van de juiste content hiervoor, zoals blogartikelen, kennisdocumenten, e-mailings en landingspagina’s. Wil je weten of inbound marketing of marketing automation iets voor jouw organisatie is?

Neem dan contact op, ik deel graag mijn kennis en ervaringen met je.

inbound marketing station zeeland