Met internet hebben klanten een belangrijke troef in handen gekregen: zij hebben toegang tot veel informatie. Hoe ga je als bedrijf om met deze kennis en macht van je klant? Verkopers zijn hun voorsprong in kennis kwijt, maar jouw specialisten niet. Lees in dit blog waarom het delen van kennis zo belangrijk is.
Al vroeg in het koopproces is je klant op zoek naar informatie om zijn probleem op te lossen. Bij deze zoektocht vraagt hij collega’s om raad, leest vakbladen, bekijkt klantverhalen en gebruikt zoekmachines. Het zou mooi zijn wanneer hij dan een blogartikel van jou vindt. En wat dacht je van potentiële klanten die je hebt gesproken? Die gaan daarna online op zoek naar jouw kennis.
Kennisdelen in de vorm van content is een duurzame strategie.
Met contentmarketing help je je klant op een vriendelijke manier zonder te storen. Op het moment dat het hem uitkomt, in zijn tempo.
Vanaf 2018 is de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) komen te vervallen. Koude bellers (coldcalling) hebben dan nog maar twee ingangen bij een bedrijf: via de centrale telefoniste en via telefoonnummers die online staan. Ook de regelgeving rond e-mailmarketing wordt aangescherpt. Lees hier meer over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Denk je dat kennisdelen met contentmarketing interessant is voor jullie bedrijf? Zorg er dan voor dat de content goed aansluit bij de behoefte van de ontvanger. Voordat je content gaat maken moet je een goed beeld hebben van de verschillende doelgroepen.
Een gezamenlijk bedrijfsprobleem wordt verschillend ervaren: controllers, HR-functionarissen en productontwikkelaars kijken ieder op hun eigen manier naar een oplossing. Waar heeft jouw doelgroep mee te maken?
Delen van kennis kan op verschillende manieren. Het publiceren van klantverhalen is waardevol, maar niet voldoende. Jouw klant is ook op zoek naar kennis en ervaring over problemen en uitdagingen waar hij mee te maken krijgt. Hij is nieuwsgierig naar jouw visie op trends, noviteiten en ontwikkelingen. Door deze kennis te delen bouw je aan een duurzame relatie.
Geef mogelijke oplossingen voor de vraagstukken van je klant. Door kennis en ervaring te delen maak je het verschil en help je jouw potentiële klant bij zijn keuzeproces. Geef daarbij ook een voorbeeld dat niet heeft gewerkt. Door verkeerde keuzes te benoemen, wordt de waardering dat je deze informatie deelt alleen maar groter.
Door kennis te delen zul je zien dat klanten jullie beter gaan vinden. Door deze zichtbaarheid denken ze als eerste aan jullie bedrijf wanneer zij een oplossing zoeken voor hun probleem.