inbound marketing

Bij het oriëntatieproces van zakelijke producten en diensten legt jouw klant het grootste gedeelte online af. Voordat klanten contact met je opnemen is 70% van dit aankoopproces al gedaan: klanten gaan zelf op zoek naar informatie en oplossingen voor hun probleem of vraag.

Het koopproces van je klant is veranderd. Met inbound marketing zorg je ervoor dat je gevonden wordt met relevante content in ieder stadium van het aankoopproces. Bovendien wordt de relatie met je bestaande klanten hechter en duurzamer en word je  transparanter.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een integrale marketingstrategie waarmee je online potentiële klanten aantrekt en de band met je bestaande klanten verstevigt. Hierbij stel je de doelgroep(en) centraal en geef je waardevolle informatie in iedere fase van het oriëntatieproces.

De juiste content, de juiste kanalen op het juiste moment, waarbij de klant de regie voert over het proces. Zoekmachineoptimalisatie, je website, content zoals blogs en kennisdocumenten, e-mail marketing en social media maken deel uit van de tactiek.

Wil je met dezelfde strategie nieuwe medewerkers aantrekken? Door kennis te delen trek je de juiste, nieuwe medewerkers aan. Lees hier meer over inbound recruitment.

Wat zijn de voordelen van inbound marketing?

Inbound marketing helpt bedrijven om beter gevonden te worden op internet door potentiële klanten die op dat moment op zoek zijn naar informatie.
De voordelen van inbound marketing zijn:

  • beter bereik bij de juiste doelgroep
  • je wordt gezien als deskundige
  • hogere online zichtbaarheid
  • meer kwalitatieve bezoekers
  • meer prospects die je kunt converteren naar leads

stappenplan inbound marketing

En het allerbelangrijkste voordeel: je stoort je klant niet in zijn oriëntatieproces. In plaats daarvan bouw je een relatie op die gebaseerd is op vertrouwen en duurzaamheid. Want het vraagt steeds grotere investeringen om mensen met traditionele media te bereiken. Laat staan te raken.

“Maar, wacht even… Dat betekent dat klanten naar ons komen in plaats van dat wij hun gaan zoeken?!”

Waar moet je rekening mee houden?

Werken met inbound marketing betekent niet dat je een eenvoudige oplossing hebt voor je marketingvraagstukken. Het is een strategie voor de lange termijn. Het is een methodiek die bij het bedrijf moet passen. Daarbij moet je vooraf goed nadenken of je bedrijf klaar is voor inbound marketing, want er zijn wel een paar voorwaarden:

  • je bedrijf en medewerkers willen transparant zijn
  • je moet bereid zijn om je (vaak waardevolle) kennis te willen delen
  • niet je product of dienst, maar de vraag van de klant staat centraal
  • het is een integrale aanpak door alle medewerkers
  • je moet werken volgens een plan

Wil je weten of inbound marketing iets voor jouw organisatie kan zijn? Neem dan contact op, ik deel graag mijn kennis en ervaringen met je.

inbound marketing station zeeland

logo_stationzeeland_diap

Maakt content met een plan.
(Ook voor bedrijven buiten Zeeland)

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram