Je kunt je inbound marketing strategie ook inzetten om nieuwe medewerkers te werven, dit heet inbound recruitment. Werknemers oriënteren steeds meer online en zijn daarbij op zoek naar een passende baan bij een bedrijf waar ze al veel van weten en waar ze zich thuis gaan voelen. Door op een transparante manier kennis te delen zorg je ervoor dat je potentiële werknemers enthousiasmeert, inspireert en uiteindelijk aantrekt.

Inbound recruitment: voor nieuwe collega’s

Transparantie is tegenwoordig meer een voorwaarde dan een vraag, dus is het logisch dat kennis delen vanuit de inbound marketingstrategie ook goed werkt voor recruitment. Met inbound recruitment zorg je ervoor dat de content die je klanten weten te vinden ook werkt voor potentiële medewerkers. En het werkt ook de andere kant op: met specifieke HR-content krijg je meer loyale en nieuwe klanten.

Om structureel de beste medewerkers aan te kunnen trekken – zowel actief als latente werkzoekenden – werken recruiters en marketeers steeds vaker samen. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een speciale werkenbij website, het maken van relevante content, schrijven van sprekende vacatureteksten of door storytelling. Wanneer je al met inbound marketing werkt, of overweegt dit te gaan doen, dan is inbound recruitment een effectief (neven)effect.

De voordelen van inbound recruitment

Je kunt natuurlijk adverteren op vacaturesites en krantenadvertenties plaatsen, maar met inbound recruitment bereik je een veel langduriger effect:
  • je kunt vaak werven tegen minder kosten
  • kennis delen versterkt de loyaliteit van je medewerkers
  • het verbetert de online vindbaarheid van je vacatures
  • het is een duurzame manier van werven
  • uiteindelijk trek je kandidaten aan die een betere match met je bedrijf hebben

stappenplan inbound recruitment

Waar moet je rekening mee houden?

Houd er rekening mee dat inbound recruitment een methodiek van lage adem is, gemiddeld duurt het een jaar voordat je resultaten gaat merken. Ook zul je moeten investeren in de productie van content. Voorwaarden zijn:
  • je bedrijf en medewerkers willen transparant zijn
  • je bereid moet zijn om je kennis te willen delen
  • dat inbound recruitment een integrale aanpak is door alle medewerkers

“Als je niet transparant bent, moet je de hele dag nadenken”

Hoe werkt inbound recruitment in de praktijk?

open De kandidaat weet nog niet dat hij op zoek is naar een andere baan. Hij is latent werkzoekende. Hiervoor kun je content maken waarmee je gevonden wordt, zoals algemene blogartikelen, video’s, testimoniums, interviews of een test. Het doel is om van de kandidaat een e-mail adres te krijgen.

nodig De kandidaat is actief op zoek en oriënteert welke opties er zijn. De zoektocht vindt grotendeels online plaats. Hier kun je op inspelen door specifieke content te maken die past bij de informatiebehoefte van de kandidaat. Het doel is om het zoekgedrag te monitoren en registreren.

leren De potentiële kandidaat gaat op zoek naar bronnen. Branche- en functiespecifieke content en social media vormen een belangrijke informatiebron voor de kandidaat. Ook hier is het doel om het zoekgedrag te monitoren en registreren.

idee De potentiële kandidaat is op zoek naar informatie over een specifieke vacature. Hiervoor kun je je eigen medewerkers inzetten die als referentie makkelijk online benaderbaar zijn. Ook content zoals bijvoorbeeld klantcases zijn in deze fase relevant. In de vacatureteksten staat hoe een werkdag eruit ziet. Hier is het doel om eventueel maatwerk content aan te bieden, zoals per functie of afdeling.

research De kandidaat gaat bij jou solliciteren. Tijdens het gesprek kun je gepersonaliseerde informatie aanbieden, zoals bijvoorbeeld specifieke arbeidsvoorwaarden of regelingen. Deze informatie heb je tijdens het oriëntatieproces van de kandidaat verzameld.

uitbreiding Met de nieuwe medewerker heb je een ambassadeur voor jouw organisatie. Hier houd je je collega’s op de hoogte van belangrijke zaken in je organisatie, bijvoorbeeld als er een nieuwe vacature is. Zo kunnen zij de vacature delen in hun netwerk.

Wil je weten of inbound recruitment iets voor jouw organisatie kan zijn? Neem dan contact met mij op, ik deel graag mijn kennis en ervaringen met je.