Ook ik heb mijzelf er weleens schuldig aan gemaakt: gebruikmaken van een tool om op LinkedIn profielen automatisch te bekijken. Maar toen ik de eerste keer over de tool hoorde, voelde ik een enorme weerstand in mij opkomen. 'Daar is LinkedIn toch niet voor gemaakt?', dacht ik in mijn naïviteit. Gary Vaynerchuk zei het al eens: “Marketers ruin everything.” Wat zou er gebeuren als ik een paar tientjes per jaar voor een zakelijk sociaal netwerk betaal?
Alle sociale media zijn ooit begonnen om gebruikers een platform te geven waarbij mensen(!) de content verzorgen. Interactie en dialoog zijn daarbij de belangrijkste pijlers. Of dit nu zakelijk, privé, tekst of video is.
Het belangrijkste doel van LinkedIn is om leden gebruik te laten maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Dat gebeurt door contacten te leggen met anderen op basis van vertrouwen. Daarnaast is er ruimte voor zakelijke dialoog en interactie.
Hoewel ik maar weinig gebruik maak van social media, zie ik de voordelen van bijna ieder platform in. In het geval van LinkedIn is dat voor mij netwerken, het opzoeken en volgen van (oud) collega’s en op de hoogte blijven van nieuws van connecties. LinkedIn helpt mij enorm goed om een beeld van iemand zijn zakelijke profiel en activiteiten te krijgen, bijvoorbeeld wanneer ik een persoon of een bedrijf zoek. En ja, ook ik gebruik LinkedIn voor personal branding. Door bijvoorbeeld dit blog op deze plaats te delen.
Kortom: LinkedIn is voor mij meer dan een rolodex.
Bij zakelijke sociale netwerken staat LinkedIn met stip op 1. Maar ik hoor en lees de laatste tijd geluiden dat het gebruik afneemt. Argumenten zijn: de toenemende frustratie over functionaliteiten, het nieuwtje is eraf en te weinig relevante content zien. En wat mij opvalt: de echte influencers, de bepalende en innovatieve connecties zie ik vrijwel nooit op LinkedIn. Maar stel je de vraag aan marketeers dan zetten zij nog steeds vol in op LinkedIn als het sociale BtoB netwerk.
Wat zeggen de marktcijfers over het gebruik en de oriëntatie van LinkedIn bij zakelijke gebruikers? Onderstaande grafiek van Vakmedianet laat zien dat 25% van de BtoB professionals Linkedin gebruikt bij oriëntatie van zakelijke vraagstukken en aankopen. Slechts 12% beschouwt dit als het meest waardevolle kanaal.
Volgens het Content Marketing Institute staan social media in de VS niet eens in de top-10 van marketingmiddelen voor contentdistributie.
Het zijn slechts twee onderzoeken en natuurlijk zijn de resultaten per branche verschillend, maar het is voor mij een bevestiging van de geluiden die ik om mij heen hoor.
Iedere product of dienst heeft een cyclus. Ook een sociaal netwerk heeft een levensyclus. Hoewel internet nog niet zo heel lang bestaat, zijn er al genoeg voorbeelden van platformen die niet meer bestaan. Voorbeelden zijn MySpace en Hyves.
Volgens mij zit LinkedIn in Nederland tussen de volwassenfase en de eindfase in. Het aantal actieve gebruikers neemt af, het aantal advertenties groeit en de content wordt inhoudelijk steeds minder zakelijk. Maar als gebruiker trek je de stekker niet snel uit een gratis digitale rolodex.
Tip: Exporteer één keer per kwartaal je contacten. Je weet maar nooit wat de gevolgen zijn van een volgende update.
Ik zie steeds minder connecties nieuws delen, het platform geeft een selectief en gekleurd nieuwsbeeld door het algoritme (de zogenaamde filterbubbel) en het allerbelangrijkste: er is geen dialoog. En dan bedoel ik niet de honderden reacties onder sommetjes en over de tegeltjeswijsheden met daaronder de reactie: so true…
De basis is weg: toegang geven tot elkaars netwerk is een hele sterke strategie. Maar hoe vaak komt dat voor? En kan ik LinkedIn na de overname door Microsoft hierin nog wel vertrouwen? Het ontbreken van dialogen ligt aan de gebruikers, maar LinkedIn faciliteert en motiveert het sociale en het netwerken steeds minder. Externe linkjes naar interessante content op andere platformen zorgen ervoor dat het bericht bij minder mensen terecht komt. Ook een platform als LinkedIn wil je zo lang mogelijk op hun digitale grond laten dwalen.
Periodiek rolt LinkedIn updates uit, waarbij de vormgeving wordt aangepast (vaak mooier, maar dat is smaak) en waarbij sommige functionaliteiten verdwijnen. Vrijwel altijd slaat de balans door naar de commercie, niet naar het sociale. De overnamesom moet terugverdiend worden door Microsoft en dat doe je het snelst met functionaliteiten waaraan geld valt te verdienen. Dus wordt bijvoorbeeld het Premium lidmaatschap uitgekleed waarna je een ander en duurder abonnement aangeboden krijgt met dezelfde functionaliteiten. En daarbij komt: Microsoft is niet bepaald het toonbeeld van de ideale beschermheer van jouw persoonlijke data… Is het dan allemaal negatief? Nee, want Microsoft heeft prachtige ander software in huis. En als dit ooit toch eens gekoppeld zou kunnen worden aan LinkedIn, dan zouden er nieuwe, fraaie mogelijkheden kunnen ontstaan. Maar ook daar zullen bovenstaande problemen en belangen opspelen...
Er bestaan alternatieven voor LinkedIn, bijvoorbeeld Xing en Viadeo. Maar die zitten (ook) in de volwassenfase en hebben als doel om er een commercieel bedrijf van te maken. Dan krijg je meer van hetzelfde. Ik wil nu verrast worden door de nieuwe Mark Zuckerberg met prachtige idealen - die ook zonder geld overeind blijven. Of een groep informatica-studenten die de match kunnen maken tussen technologie en mensen.
Ik wil verrast worden door de nieuwe Mark Zuckerberg met prachtige idealen - die ook zonder geld overeind blijven.
Iemand die niet als doel heeft een beursgenoteerd bedrijf ervan te maken, maar een sociaal collectief - zonder winstdoelstelling. Het liefst bedacht op een zolderkamer of vanuit een garage.
Stel. Er is een alternatief voor LinkedIn. Wat zijn dan de voordelen?
Een alternatief voor LinkedIn heeft geen plug-ins en tools nodig om geautomatiseerd bezoekers te bekijken. De focus ligt op kwalitatief netwerken, interactie en dialoog. Hoe dat eruit ziet, ligt aan de gebruikers zelf: het nieuwe medium moet de focus en doelstelling op deze drie zaken hebben. Door het betalen van een vergoeding moet het mogelijk zijn om de levenscyclus van zo’n onafhankelijk medium flink te verlengen.
Met de automatische bekijk-tool kun je 400 profielen per dag bezoeken. LinkedIn geeft hiervoor het prikkelende rode vlaggetje bovenaan je pagina. De gedachte is dat ongeveer 5% van mensen terugkijkt. Overigens werken veel tools sinds de update van LinkedIn niet meer, maar dat is tijdelijk tot er een aanpassing is gedaan. Een ratrace.