Ik heb mijzelf er ook weleens schuldig aan gemaakt: gebruikmaken van een tool om op LinkedIn profielen automatisch te bekijken. Maar toen ik de eerste keer over de tool hoorde, voelde ik een enorme weerstand in mij opkomen. Daar is LinkedIn toch niet voor gemaakt? dacht ik in mijn naïviteit. Gary Vaynerchuk zei het al eens: “Marketers ruin everything.” Wat zou er gebeuren als ik een paar tientjes per jaar voor een zakelijk sociaal netwerk betaal?

Social media is voor mensen

Alle sociale media zijn ooit begonnen om gebruikers een platform te geven waarbij mensen(!) de content verzorgen. Interactie en dialoog zijn daarbij de belangrijkste pijlers. Of dit nu zakelijk, privé, tekst of video is.

Het belangrijkste doel van LinkedIn is om leden gebruik te laten maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Dat gebeurt door contacten te leggen met anderen op basis van vertrouwen. Daarnaast is er ruimte voor zakelijke dialoog en interactie.

LinkedIn

Hoewel ik maar weinig gebruik maak van social media, zie ik de voordelen van bijna ieder platform in. In het geval van LinkedIn is dat voor mij netwerken, het opzoeken en volgen van (oud) collega’s en op de hoogte blijven van nieuws van connecties. LinkedIn helpt mij enorm goed om een beeld van iemand zijn zakelijke profiel en activiteiten te krijgen, bijvoorbeeld wanneer ik een persoon of een bedrijf zoek. En ja, ook ik gebruik LinkedIn voor personal branding. Door bijvoorbeeld dit blog op deze plaats te delen.

Kortom: LinkedIn is voor mij meer dan een rolodex.

Gebruik van LinkedIn

Bij zakelijke sociale netwerken staat LinkedIn met stip op 1. Maar ik hoor en lees de laatste tijd geluiden dat het gebruik afneemt. Argumenten zijn: de toenemende frustratie over functionaliteiten, het nieuwtje is eraf en te weinig relevante content zien. En wat mij opvalt: de echte influencers, de bepalende en innovatieve connecties zie ik vrijwel nooit op LinkedIn. Maar stel je de vraag aan marketeers dan zetten zij nog steeds vol in op LinkedIn als het sociale BtoB netwerk.

Wat zeggen de marktcijfers over het gebruik en de oriëntatie van LinkedIn bij zakelijke gebruikers? Onderstaande grafiek van Vakmedianet laat zien dat 25% van de BtoB professionals Linkedin gebruikt bij oriëntatie van zakelijke vraagstukken en aankopen. Slechts 12% beschouwt dit als het meest waardevolle kanaal.

 

Onderzoek Vakmedianet

Volgens het Content Marketing Institute staan social media in de VS niet eens in de top-10 van marketingmiddelen voor contentdistributie.

Content Marketing Institute

Het zijn slechts twee onderzoeken en natuurlijk zijn de resultaten per branche verschillend, maar het is voor mij een bevestiging van de geluiden die ik om mij heen hoor.

Levenscyclus

Iedere product of dienst heeft een cyclus. Ook een sociaal netwerk heeft een levensyclus. Hoewel internet nog niet zo heel lang bestaat, zijn er al genoeg voorbeelden van platformen die niet meer bestaan. Voorbeelden zijn MySpace en Hyves.

Status van LinkedIn in Nederland

Volgens mij zit LinkedIn in Nederland tussen de volwassenfase en de eindfase in. Het aantal actieve gebruikers neemt af, de fut is eruit en de frustratie groeit. Maar de stekker trek je niet snel uit een gratis digitale rolodex.

Tip: Exporteer één keer per kwartaal je contacten. Je weet maar nooit wat de gevolgen zijn van een volgende update.

Ik zie steeds minder connecties nieuws delen, het platform geeft een gekleurd nieuwsbeeld door het algoritme (de zogenaamde filterbubbel), het aantal niet-inhoudelijke boodschappen van recruiters neemt toe en het allerbelangrijkste: er is geen dialoog. En dan bedoel ik niet de honderden reacties onder sommetjes en over de tegeltjeswijsheden met daaronder de reactie: so true…

De basis is weg: toegang geven tot elkaars netwerk is een hele sterke strategie, maar hoe vaak komt dat voor? En kan ik LinkedIn na de overname door Microsoft hierin nog wel vertrouwen? Het ontbreken van dialogen ligt aan de gebruikers, maar LinkedIn faciliteert en motiveert het sociale en netwerken steeds minder.

alternatief voor LinkedIn

LinkedIn update

Momenteel is LinkedIn een update aan het uitrollen. De vormgeving is aangepast (deze vind ik mooier, maar dat is smaak) en sommige functionaliteiten zijn verdwenen. De balans slaat door naar de commercie, niet naar het sociale. De overnamesom moet terugverdiend worden en dat doe je het snelst met functionaliteiten waaraan geld valt te verdienen. Dus wordt bijvoorbeeld het Premium lidmaatschap uitgekleed waarna je een ander en duurder abonnement aangeboden krijgt met dezelfde functionaliteiten. En daarbij komt: Microsoft is niet bepaald het toonbeeld van de ideale beschermheer van jouw persoonlijke data…

Hoe moet een alternatief voor LinkedIn eruit zien?

Er bestaan alternatieven voor LinkedIn, bijvoorbeeld Xing en Viadeo. Maar die zitten (ook) in de volwassenfase en hebben als doel om er een commercieel bedrijf van te maken. Dan krijg je meer van hetzelfde. Ik wil nu verrast worden door de nieuwe Mark Zuckerberg met prachtige idealen – die ook zonder geld overeind blijven. Of een groep informatica-studenten die de match kunnen maken tussen technologie en mensen.

Ik wil nu verrast worden door de nieuwe Mark Zuckerberg met prachtige idealen – die ook zonder geld overeind blijven.

Iemand die niet als doel heeft een beursgenoteerd bedrijf ervan te maken, maar een sociaal collectief – zonder winstdoelstelling. Dus liefst bedacht op een zolderkamer of vanuit een garage.

Filterbubbel

Wat zijn dan de voordelen van een nieuw zakelijk medium?

Stel. Er is een alternatief voor LinkedIn. Wat zijn dan de voordelen?

  • Al je connecties zijn verdwenen. Eens kijken hoeveel je er echt kent en weer contact mee gaat zoeken. De zoektocht naar nieuwe mensen moet nog meer opleveren dan LinkedIn heeft gedaan. Je krijgt kruisbestuivingen en nieuwe inzichten omdat je inmiddels weet waar je op moet letten en waar je naar zoekt. En wat je de ander kunt brengen.
  • Je wordt weer gedwongen na te denken over je profiel en samenvatting. Toegeven: daar kijk je toch alleen nog een keer naar als je van functie bent veranderd? Klopt het nog wat je hebt opgeschreven? Of ben je inmiddels verder met je ontwikkeling? En ben je daardoor interessanter voor nieuwe contacten?
  • De filterbubbel is uit elkaar gespat. Een nieuw medium heeft (nog) geen algoritme. Daardoor zie je ook nieuws dat je nu niet ziet. Of mag zien.
  • Minder last van recruiters. Wat mij betreft moet er in het nieuwe medium een functionaliteit komen waarbij recruiters verplicht worden minstens 10 minuten naar je profiel te kijken, voordat ze contact met je opnemen. Liefst met een gepersonaliseerde videoboodschap, dat moet ik toch ook?
  • Geen gesjoemel met je persoonlijke data.  Geen last van vervuiling en commercie. Op internet betaal je óf met geld óf met je identiteit. De instapprijs van LinkedIn is het weggeven van je identiteit. Ik betaal graag een vergoeding voor een onafhankelijk medium, die vraag is aan mij door LinkedIn nooit gesteld.
  • Meer ruimte voor dialoog en netwerken. In plaats van ‘people you might know’ waarvan slechts het e-mailadres uit mijn adresboek wordt getoond. Bij Facebook is een gebruiker 5 dollar waard, wat is mijn waarde eigenlijk bij LinkedIn? Deel je het overnamebedrag dat Microsoft heeft betaald door het aantal gebruikers en dan kom je uit op 46 euro. Dat betaal ik heel graag aan de ontwikkelaar.

Focus op social

Een alternatief voor LinkedIn heeft geen plug-ins en tools nodig om geautomatiseerd bezoekers te bekijken. De focus ligt op kwalitatief netwerken, interactie en dialoog. Hoe dat eruit ziet ligt aan de gebruikers zelf: het nieuwe medium moet de focus en doelstelling op deze drie zaken hebben. Door het betalen van een vergoeding moet het mogelijk zijn om de levenscyclus van zo’n onafhankelijk medium flink te verlengen.

Bij het oriëntatieonderzoek van Vakmedianet staat het raadplegen van vakgenoten in 2016 op de eerste plaats. In 2017 ben ik op zoek naar een nieuwe volwaardige digitale variant.


Over de tool: automatisch bezoeken

Met de automatische bekijk-tool kun je 400 profielen per dag bezoeken. LinkedIn geeft hiervoor het prikkelende rode vlaggetje bovenaan je pagina. De gedachte is dat ongeveer 5% van mensen terugkijkt. Wanneer je jouw functieregel hebt veranderd in een Call-to-Action – zoals download nu… of ik ben op zoek naar een collega – dan hoop je dat hiernaar gekeken wordt. Overigens werken veel tools sinds de update van LinkedIn niet meer, maar dat is tijdelijk tot er een aanpassing is gedaan. Een ratrace.

Banner brochure station zeeland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *