Het zakelijke aankoopproces begint digitaal. De zoektocht van je klant is veranderd. Als een klant voor de eerste keer contact met je opneemt, is al een heel oriëntatieproces achter de rug. Hoe zorg je er tegenwoordig voor dat je als bedrijf zichtbaar bent én blijft?
Tegenwoordig willen mensen niet meer gestoord worden met irrelevante en ongepaste reclameboodschappen. Ze gaan zelf op zoek naar oplossingen voor hun probleem, vaak is dat online. Daarvoor verzamelen ze informatie en maken zelf keuzes. pas veel later hebben ze persoonlijk contact nodig. De rol van marketing en sales is daardoor sterk veranderd.
In het verkoopproces is oriëntatie op internet een belangrijke pijler geworden. De website van een bedrijf heeft de bedrijfsbrochure vervangen. Ook social media berichten, e-mailings en artikelen in de vorm van blogs en nieuwsberichten geven klanten inzicht in jouw bedrijf en de mensen die er werken. Informatie die niet alleen door nieuwe, maar ook door bestaande klanten wordt gevonden.
Transparant, ethisch en maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt met de dag belangrijker. Eerlijkheid en integriteit zijn belangrijke factoren om klanten te behouden. De komende tijd wordt steeds meer van bedrijven verwacht dat zij naast het leveren van producten en diensten ook actief hun kennis delen.
Volgens Hubspot heeft 82% van de kopers 5 tot 8 stukken content gelezen van het bedrijf waarbij ze uiteindelijk kopen.
Laat je eerlijk zien wie je bent en welke kennis je in huis hebt? Dan ben je onderscheidend. Want al lijken veel concurrenten dezelfde diensten of producten aan te kunnen bieden, ze zijn niet hetzelfde als jij. Jouw specialisme zorgt ervoor dat je opvalt en de juiste klanten naar je toe trekt. De optelsom van alle medewerkers zorgt ervoor dat het voor een klant duidelijk is waar je bedrijf voor staat en wat hij kan verwachten.
Het is steeds lastiger om mensen te bereiken, laat staan om te raken met je boodschap. Zorg er daarom voor dat je opvalt. Dat doe je niet door over je diensten te vertellen, maar door kennis en inzichten te delen waar jouw doelgroep naar op zoek is. Veel specialisten in jouw bedrijf hebben deze waardevolle kennis. Bovendien lezen klanten veel liever berichten van een deskundige dan van de verkoper of de marketeer.
Door kennis te delen val je meer op in de ontelbare communicatieboodschappen die mensen elke dag overspoelen. Het is een duurzame manier van marketing, waarbij je wel een lange adem moet hebben. Door jouw boodschap zoveel mogelijk af te stemmen op de behoefte van de ontvanger, zul je merken dat je meer zichtbaar bent en vertrouwen wint.