Het zakelijke aankoopproces begint digitaal. De zoektocht van je klant verandert. Als een klant voor de eerste keer contact met je opneemt, is al een heel proces achter de rug. Hoe zorg je er tegenwoordig voor dat je als bedrijf zichtbaar bent?

Het zakelijke aankoopproces is veranderd

Mensen willen tegenwoordig niet meer gestoord worden met irrelevante en ongepaste reclameboodschappen. Ze gaan zelf online op zoek naar oplossingen voor hun probleem. Daarvoor verzamelen ze kennis en maken zelf keuzes. Daarbij hebben ze pas later persoonlijk contact nodig. De rol van marketing en sales is daardoor sterk veranderd.

Acquisitie over meerdere kanalen

In het verkoopproces is oriëntatie op internet een belangrijke pijler geworden. De website van een bedrijf heeft de bedrijfsbrochure verdrongen. Ook social media berichten, e-mailings en artikelen in de vorm van blogs en nieuwsberichten geven klanten inzicht in jouw bedrijf en de mensen die er werken. Informatie die niet alleen door nieuwe, maar ook door bestaande klanten wordt gevonden.

Transparantie is een voorwaarde

Transparant, ethisch en maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt iedere dag belangrijker. Eerlijkheid en integriteit zijn belangrijke factoren om klanten te behouden. De komende tijd wordt steeds meer van bedrijven verwacht dat zij naast het leveren van producten en diensten ook actief hun kennis delen.

Volgens Hubspot heeft 82% van de kopers 5 tot 8 stukken content gelezen van het bedrijf waarbij ze uiteindelijk kopen.

Zijn wie je bent in plaats van roepen wat je wilt zijn

Als je laat zien wie je bent en welke kennis je in huis hebt dan ben je onderscheidend. Want al lijken veel concurrenten dezelfde diensten of producten aan te kunnen bieden, ze zijn niet hetzelfde als jij. Jouw specialisme zorgt ervoor dat je opvalt en de juiste klanten naar je toe trekt. De optelsom van alle medewerkers zorgt ervoor dat het voor een klant duidelijk is waar je bedrijf voor staat en wat hij kan verwachten.

Zichtbaar blijven is belangrijker dan ooit

Het is steeds lastiger om mensen te bereiken, laat staan te raken met je boodschap. Zorg er daarom voor dat je opvalt. Dat doe je niet door over je diensten te vertellen, maar kennis en inzichten te delen waar jouw doelgroep naar op zoek is. Veel specialisten in jouw bedrijf hebben deze waardevolle kennis. Bovendien lezen klanten veel liever berichten van een deskundige dan van de verkoper of de marketeer.

 

Banner brochure station zeeland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *