Naar welke informatie is je klant op zoek tijdens het aankoopproces? Dwing jezelf om na te denken over de toegevoegde waarde die jouw bedrijf daarbij levert. Alleen relevante en waardevolle content zorgt ervoor dat je klant zijn behoeften herkent en antwoord krijgt op zijn of haar vragen.

Het koopproces als uitgangspunt

Je helpt je klant door aparte content te maken voor iedere fase van zijn kooptraject. Op die manier bouw je aan autoriteit en weet hij je in iedere fase van zijn koopproces te vinden. Bovendien geeft het jezelf inzicht in jouw kennis om hem te helpen bij het oplossen van zijn probleem.


Verschillende stadia van het koopproces

Probleemherkenning
Bij de start van het koopproces maak je de klant bewust van een probleem of ziet hij zelf een kans. In deze fase geef je content die inspireert, informeert, verrast of waarschuwt.

Informatie verzamelen
De klant wil het probleem aanpakken. Hij zoekt naar informatie over het onderwerp. Ook gaat hij op zoek naar deskundigen. In deze fase geef je inzicht in mogelijke oplossingen, met voor- en nadelen.

Alternatieven vergelijken
Je klant onderneemt concrete stappen. In deze fase werkt concrete en stimulerende content het best, waarbij je uitlegt wat de beste aanpak is. Bijvoorbeeld met webinars en klantvoorbeelden. Of geef een overzicht van concurrenten, anders was hij op zoek gegaan bij andere websites.

Geef de klant bevestiging dat je hem snapt
Je klant wil eerst bevestiging voordat hij met jou in zee gaat. In deze fase geef je content die hem bevestiging geeft en twijfel wegneemt: een proefperiode, een demonstratie of een doorrekening.


verschillende stadia van het aankoopproces

Automatisch vervolgberichten sturen

Tegenwoordig kun je met betaalbare software het online gedrag van je klant registreren. Daarvoor heb je het e-mailadres van je klant nodig. Zo’n e-mailadres is enorm waardevol, vraag dus bij ieder klantcontact actief om een persoonlijk e-mailadres. Wanneer je toestemming hebt om te mailen, dan kun je informatie geven waarin hij geïnteresseerd is. Bijvoorbeeld blogartikelen over een specifiek onderwerp. Wanneer je ziet dat deze informatie is gelezen dan stuur je een vervolgbericht.

Vaak hebben e-mailprogramma’s een druppelfunctie voor het automatisch mailen op basis van gedrag. Hoewel de klant het tempo van zijn koopproces bepaalt, versnel je hiermee vaak het aankoopproces.

Banner brochure station zeeland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *