“Een zakelijk blog? Waarom zouden wij daaraan beginnen? Niemand zit toch te wachten op mijn schrijfsels?” Het zijn de gebruikelijke reacties wanneer je term blog laat vallen. En toch is de houding over zakelijk bloggen anders dan een paar jaar geleden, toen bloggen meer voor onderwerpen als lifestyle, reizen en wonen werd ingezet. “Kun je mij argumenten geven waarom we zakelijk zouden gaan bloggen?”

‘Traditionele’ marketing (zoals advertenties of direct mailings) sluiten niet meer goed aan bij de behoefte van je klant. Niemand zit te wachten op reclame van jouw bedrijf of welke diensten of producten je levert. Misschien is het daarom dat traditionele marketing steeds minder goed werkt. 

Jouw kennis vindbaar met een zakelijk blog

Klanten zoeken iedere dag naar oplossingen voor vragen. En dit doen ze vooral online. Zorg er daarom voor dat je gevonden wordt met relevante informatie. Niet alleen door het delen van kennis, maar ook door te laten zien wie de mensen zijn die bij jouw bedrijf of organisatie werken en wat hun drijfveren zijn. Een blog is een uitstekend middel om de specialistische kennis waar klanten naar op zoek zijn te etaleren.

Het argument “Je denkt toch niet dat klanten speciaal naar onze site gaan om een blog te lezen?” klopt. Er zijn maar weinig bezoekers die spontaan je blog op je website gaan lezen. Maar wanneer je antwoorden geeft op vragen die bij je klanten spelen, dan kom je wel in beeld. Bijvoorbeeld via zoekmachines of social media. Daar worden vragen gesteld waar jullie antwoord op geven.

Met een zakelijk blog werk je direct aan je kennisleiderschap doordat je relevante kennis weggeeft. En wanneer je het goed doet, kom je in het hoofd van de klant. En die weet jou te vinden op het moment dat een product of dienst nodig heeft. Met een blog zet je mensen aan het denken.

Toon de expertise van je medewerkers

Een blog zorgt ervoor dat medewerkers zichzelf als een expert kunnen laten zien, waarmee ze automatisch je bedrijf positief op laten vallen. En die kennis zit niet bij de afdeling marketing, maar bij de specialisten van een bedrijf. Een blog kan kennis van het product of een dienst inhouden, maar kan ook geschreven worden vanuit de passie voor het beroep: de drijfveer van een medewerker.

zakelijk bloggen

Relevante informatie voor je klant

“Maar hoe weet ik naar welke informatie een klant op zoek is?” Daar kom je snel achter door collega’s, die veel contact met klanten hebben, te laten noteren welke vragen zij krijgen. Ook kun je online zelf zoeken naar welke onderwerpen en thema’s veel gezocht wordt. Zoekopdrachten op je website, in Google Trends en social media geven je een goed beeld.

Laat je waarom zien

Het gaat voor bijna iedere website op: de missie en de visie van een bedrijf worden niet heel vaak gelezen. Dit in tegenstelling tot de ‘over ons’ pagina, die wel vaak wordt bekeken. Daarop kun je al wat informatie weggeven, het liefst in de vorm van een inspirerend verhaal (storytelling).

De pagina ‘over ons’ is vaak het verhaal van het bedrijf. Een bedrijf wordt gevormd door de mensen die er werken. En mensen doen zaken met mensen… Klanten willen  graag weten wie het gezicht is achter een bedrijf. Met een blog geeft een medewerker aan wat zijn drijfveer is en welke kennis hij heeft. En waarom hij bij dit bedrijf werkt om een klant te helpen. Want je wilt de juiste klanten trekken, die jouw bedrijf als een betrouwbare leverancier zien.

Met zakelijk bloggen ben je beter vindbaar

Voordat een klant contact met je opneemt is zo’n 70% van een verkooptraject al gedaan. Je website is meer dan een visitekaartje, ergens in het oriëntatieproces van je klant komt hij altijd terug. Bloggen zorgt voor een goede vindbaarheid van je website in de zoekmachines. En een blog zorgt ervoor dat je website actueel is, ook dat waarderen zoekmachines als Google en Bing.

Blogs zijn de brandstof voor je website.

kennis delen met zakelijk bloggenJe kennis op social media

“Ik moet iets met social media, maar weet niet zo goed wat.” Natuurlijk kun je je bedrijfsbrochure opknippen en delen op social media. Maar zit je klant daarop te wachten? Wanneer je je blog deelt via social media laat je zien dat je weet waar een klant naar op zoek is. Bovendien geef je daarmee ook je medewerker een gezicht.

Wat vind je geloofwaardiger? Een bericht op een bedrijfsaccount of van een medewerker van dat bedrijf? Bedenk dat medewerkers een groot bereik hebben op social media. En door het persoonlijk te maken van berichten komt er meer nadruk te liggen op social in plaats van media. Je hoeft maar een paar lezers aan het denken te zetten of te helpen met je idee en hij (of zij) klopt bij je aan. En vertelt het verder.

Zakelijk bloggen is betaalbaar

Ook voor kleinere bedrijven is bloggen haalbaar en betaalbaar. Het schrijven van een blog kost je tijd, maar dat geldt ook voor het opstellen van bijvoorbeeld een mailing of uren aan de telefoon. De distributie is vrijwel gratis, doordat social media en eenvoudige e-mailprogramma’s kosteloos worden aangeboden.

Wellicht zul je een investering moeten doen voor het aanpassen van de structuur van je website. En voor de ondersteuning en begeleiding door een specialist. Want je blogstrategie heeft veel meer rendement wanneer je dit structureel en met een plan doet. En het allermooiste is: je blog blijft altijd vindbaar. Dag en nacht. Vergelijk dat eens met een Adwords campagne, waarbij je niet meer vindbaar bent wanneer je budget verbruikt is.

Het doel van een blog is om lezers aan het denken te zetten.

Met een blog stel je de klant centraal

De traditionele denkwijze is: je hebt een product of een dienst ontwikkeld en ‘dat moet naar de markt gebracht worden’. Maar waarschijnlijk zit je doelgroep helemaal niet op de boodschap van je product te wachten. In plaats daarvan kun je beter inhoudelijke en inspirerende kennis weggeven, waarmee je de vraag van de klant centraal stelt. En niet je product.

bloggen B2B

Bovendien kun je prima meten wat de klant interessant vindt om te lezen. Dit kun je zien aan het aantal keren dat je blog bezocht is, maar ook het aantal keren dat een post gedeeld is op social media of wanneer een e-mail met het blogbericht geopend is. Als je deze informatie verzamelt, kun je de blogs beter aan laten sluiten op je bezoekers.

Focus op kennis

Bloggen houdt je een spiegel voor. Op het moment dat je gaat schrijven, verdiep je je in het vraagstuk van je klant. Je beeldt je in welke vragen hij heeft en naar welke oplossingen of besparingen hij op zoek is. Doordat alle medewerkers hiermee actief aan de slag zijn, vergroot dat de specialistische kennis binnen een bedrijf.

Wil je weten hoe je een blog schrijft? Lees dan de infographic 7 handige tips om meer waardevolle blogs te schrijven.

Samen kom je verder

De nieuwste ontwikkelingen, het uitdiepen van een onderzoek of bekijken wat de concurrent heeft geschreven of ervan vindt. Door samen naar antwoorden te zoeken ontstaat automatisch meer begrip voor elkaars werkzaamheden. Afdelingen gaan samenwerken. Het contact tussen binnen en buiten wordt hechter door samen aan een blog te werken.

Zakelijk bloggen geeft energie

Een zakelijk blog schrijven kost tijd en moeite. En als het resultaat eenmaal online staat is er eerst de trots. Zeker wanneer het blog gelanceerd wordt op social media is het leuk om te volgen wat je blog doet: lezen, interactie of dialoog. En stiekem kijk je naar de resultaten van andere blogartikelen. Een gezonde competitie ontstaat, waarbij de klant scheidsrechter is bij zijn zoektocht naar kennis.

Het koopproces van de klant is veranderd. Daarbij komt dat mensen leveranciers steeds meer selecteren op basis van kennis en vertrouwen. Daarvoor moeten ze je bedrijf en de mensen eerst kennen.

Transparantie helpt daarbij is en is tegenwoordig bijna een voorwaarde voor klanten – zowel bestaande als nieuwe. Door je kennis weg te geven help je de klant bij zijn kopersreis. Zodat hij jou weet te vinden als deskundige en betrouwbare leverancier.

Wat levert zakelijk bloggen je op?

  • Betere positie in zoekmachinesresultaten zakelijk bloggen
  • Meer verkeer op je website
  • Actiever en relevanter op social media
  • Meer volgers
  • Interactie
  • Merkbekendheid
  • Publiciteit
  • Meer herkenning
  • Kennisleiderschap
  • Meer leads
  • Loyalere klanten

Ben je ervan overtuigd dat bloggen waarde toevoegt aan de strategie van je bedrijf? Wacht dan niet langer. Kijk eens bij je concurrenten of zij al hun kennis delen door te bloggen. Waarschijnlijk niet…

The secret of keeping ahead is getting started.

 

Banner brochure station zeeland